דף הבית מצאי דולה! מהי דולה פגוש את הדולות דולה וחדרי לידה דולה מלווה לאחר לידה מניעת חתך בלידה פורום

דמיון מודרך ו-NLP ככלים לתמיכה במהלך ההריון והלידה

מאת: חגית ספנסר*

צילום: קרן לגזיאל

צילום הריון ולידה: קרן לגזיאל

הדמיון המודרך וה – NLP הינם כלים בעלי עוצמה רבה להרפייה, מודעות, שינוי, טיפוח האמונה והערך העצמי. תקופת ההריון והלידה פותחת בפני נשים הזדמנות למסע של גילוי עצמי בעזרת כלים מיוחדים אלה.

דמיון מודרך

שיטה המשתמשת באופן מודע ומכוון בכוחו של הדמיון על מנת להשיג מטרה שנבחרה מראש. ההגדרה על פי פטריק פאנינג ("דמיון מודרך לצורך שינוי" הוצאת אור עם): "יצירה מודעת ורצונית של רשמים חושיים מנטליים לצורך שינוי העצמי"

מהו דמיון?

מהו דמיון? הדמיון הוא "חשיבה בתמונות". התמונות כוללות רשמים ראייתיים, שמיעתיים ותחושתיים.

השימוש בדמיון נעשה באופן טבעי, יומיומי וספונטני על ידי כל בני המין האנושי. למשל, לפני ביצוע פעולות פשוטות כמו נסיעה, הכנת ארוחה, שיחה, ביצוע עבודה, אנחנו מדמיינים את התהליך ואת התוצאה. פעולת הדמיון משמשת הכנה לעשייה. כאשר אנחנו עומדים לפני החלטה, אנחנו מדמיינים את ההשלכות של ההחלטה. פעולת הדמיון נעשית לעיתים קרובות באופן לא מודע ואולם יש לכך השפעה רבה על הדרך שבה נפעל, על רגשותינו ועל התוצאה של הפעולה.

חשיבה בתמונות

הדמיון והמחשבה: בתקשורת הפנימית שלנו מתרחשים במקביל שני תהליכים: חשיבה מילולית לוגית שמקורה באונה השמאלית של המוח ותפקידה לנתח ולהסביר מצבים ו - "חשיבה בתמונות", שמקורה באונה הימנית של המוח והיא מחוברת אל הרגש, האינטואיציה והיצירתיות. התרבות המערבית מטפחת מאד את החשיבה הלוגית ואת הביקורת שבאים לידי ביטוי בעולם המודע. המחיר לטיפוח החשיבה המודעת והביקורתית הוא לעיתים קרובות צמצום השימוש בדמיון וכתוצאה מכך קטינה הזמינות אל החלקים הלא מודעים כמו הרגש, האינטואיציה והיצירתיות.

המוח לא מבדיל

בדמיון מודרך אנחנו יוצרים תמונות ודימויים בצורה מונחית. תוכן התמונות והדימויים תלוי במטרה. המטרה יכולה להיות הרגעה של מתח או כאב ויכול להיות גם דמיון מודרך לצורך ריפוי, חיזוק משאבים פנימיים, השגת שינויים, והעמקת תובנות. השימוש בדמיון מודרך מתבסס על ההנחה שהמוח מגיב על אירוע בצורה זהה בין אם התרחש במציאות ובין אם התרחש בדמיון. לעיתים קרובות ישולב הדמיון המודרך בשלב מקדים של הרפייה. מטרת ההרפייה הינה להרגיע את החלק החושב, הביקורתי שעשוי "להתנגד" לשימוש בדמיון, כתגובה אוטומטית של הגנה.

גישה לאלבום החוויות

הקשר עם הלא מודע: הדמיון המודרך פותח את האפשרות להתחבר אל העולם הפנימי העשיר של הלא מודע. הלא מודע משלב בתוכו את "אלבום החוויות" שחווינו במהלך חיינו ביחד עם תיבת האוצרות של היצירתיות והאינטואיציה. תקשורת עם הלא מודע מאפשרת גישה וזמינות אל אוצר בלום של רעיונות יצירתיים, כוחות ריפוי ויכולות אשר ניתן תוך כדי הנחייה בדמיון מודרך, לנצל אותם לטובת מטרות מוגדרות מראש, אשר מטיבות עם האדם שעובר את התהליך.

דפוסי הגנה ומחיריהם

מעגל השחזור: דפוסי ההתנהגות שמניעים אותנו בבגרותנו, מונעים על ידי מערכת של אמונות וערכים אשר עוצבו בילדות המוקדמת על רקע חוויות שעברנו והפרשנות שנתנו להם. ההתנהגויות נוצרו על מנת לאפשר לנו לשרוד ולהתקיים תוך הבטחת תחושות של ביטחון מרבי והימנעות מכאב. חלק מן ההתנהגויות אשר שירתו אותנו בילדותינו כהגנה, אינם מקדמות אותנו בבגרותנו. ואולם יש לנו נטייה טבעית לשחזר חוויות אשר יצדיקו שוב ושוב אמונות אשר טיפחנו כילדים ויאפשרו לנו להמשיך ולהשתמש בהתנהגות ישנה מתוך הרגל, אפילו אם אינה מועילה לנו.

למשל אדם אשר חווה דחיה בילדותו, יצר אמונה כמו: אני לא ראוי לאהבה" ובעקבותיה התנהגות של סגירות והימנעות מקרבה. כילד הגן עליו דפוס זה מכאב ואולם כמבוגר דפוס זה מונע ממנו ליצור קשרים עם אנשים. הנטייה הטבעית של אדם זה תהיה לשחזר בחייו חוויות של דחייה על מנת להצדיק את הסגירות וההימנעות שבה הוא נוקט.

טיפול בדמיון מודרך

הטיפול בדמיון מודרך יפתח בפני אדם זה הזדמנות לבחון מחדש את דפוסי ההתקשרות שלו עם אנשים, ולבחור דפוסים חדשים שיתאימו לו כבוגר. התהליך יעבור דרך מסע על פני ציר הזמן. חזרה אל העבר תגלה תובנות בקשר למקור הדפוסים והאמונות ותאפשר תהליך של טיפול באמצעות מגוון של דימויים על פי בחירת האדם. מסע אל העבר מזמין את האדם לפגוש את הילד הפנימי שבתוכו, להתקרב אליו, לקבל אותו ולרפא תחושות של מצוקה וכאב שחווה. דימוי ההווה יזמין יצירה של אמונות ודפוסים חדשים אשר מטיבים עם האדם ומשרתים אותו, מסע אל העתיד יאפשר הטמעה של השינוי בכל תחומי החיים.

תסריט שלילי:

בתרבות המערבית קורה לעיתים תכופות שאנשים משתמשים בדמיונם באופן מחליש ומצמצם. המונח "תסריט שלילי" מתייחס לנטייה שיש לרבים מאתנו לדמיין "תמונה" עתידית שלילית לגבי אירועים שמהווים עבורנו אתגר ומעוררים מתח, דאגה או פחד.

למשל: ביקור אצל רופא שיניים מעורר אצל אנשים רבים מתח ואי נוחות עוד הרבה לפני שהביקור מתקיים במציאות. מתח זה נוצר על רקע של התנסות אישית מוקדמת או היחשפות לחוויות של אחרים. בעקבות זאת, ישנה נטייה לדמיין את הביקור, כחוויה שיש בה כאב, מתח, אובדן שליטה ופחד. מאחר שהמוח אינו מבדיל בין דמיון למציאות האדם מגיב על פעולת הדמיון תגובה אופיינית למתח: הפרשת אדרנלין, עליה בקצב הלב ובלחץ הדם, האצה בדופק, הפעלת בלוטות זיעה ועוד...המתח מגביר את תחושת הכאב ומצמצם את יכולות ההרגעה והריפוי הטבעיים של הגוף.

הדמיון המודרך מתבסס על האמונה שמחשבה יוצרת מציאות ועל כן אם הנטייה הספונטנית של רבים הינה לחשוב מחשבות "שליליות" וליצור "תסריטים שלילים", הרי שהדמיון המודרך ינחה את האדם ליצור "תסריט חיובי" שיעודד התהוות של מציאות חיובית. בדוגמה של הביקור אצל רופא השיניים, ניתן להתכונן לביקור, באמצעות דימוי פעולות מרגיעות לפני ובמהלך הטיפול כמו: האזנה למוסיקה מרגיעה, שיחה מקדימה עם הרופא תוך כדי שיתוף רגשי, נשימה מודעת, אחזקת יד תומכת וכו'. הכנה כזו מאפשרת להגיע אל הטיפול רגועים יותר וגם נותנת כלים להתמודד עם אתגרים שקורים בזמן אמת.

לסיכום, הנחות היסוד של הדמיון המודרך:

היכולת לדמיין היא יכולת טבעית שניתנה לכל המין האנושי. כל אדם משתמש ב"חשיבה בתמונות" באופן יומיומי וספונטני.

•לעיתים קרובות נעשה השימוש בדמיון באופן לא מודע.

•המוח האנושי מגיב בצורה זהה על חוויה בין אם התרחשה במציאות ובין אם התרחשה בדמיון.

•החשיבה המילולית-לוגית מפריעה לשימוש בדמיון מודרך ולכן לעיתים קרובות יוזמן המונחה להרפות את המחשבות כדי לאפשר גישה אל עולם הדמיון.

•מחשבה יוצרת מציאות – קיימת נטייה טבעית, לעיתים קרובות לא מודעת, להזמין אל החיים אנשים ואירועים אשר יאמתו את אמונות היסוד וייצרו מציאות מוכרת גם אם לא מיטבית.

•לאדם יש יכולת טבעית לרפא את עצמו. דמיון מודרך יוצר תקשורת עם הלא מודע על מנת להתחבר אל הכוחות הטמונים בעולם פנימי עשיר זה.
•עוצמת ההשפעה של הלא-מודע על חיי האדם גבוהה פי כמה מזו של המודע


NLP – Neuro Linguistic Programing

גישה טיפולית קיצרת מועד ומכוונת מטרה המציעה דרכים לריפוי ולשינוי ומשלבת בתוכה: •אוסף של שיטות טיפול, עם מיגוון כלים ועקרונות בתחום יצירת קשר ותקשורת.

•מודל המתאר את דרך העבודה והתפעול של המוח האנושי.

•אוסף של עקרונות יסוד ותפישת עולם ששואבת את מקורותיה ממגוון של תורות מן המזרח ומן המערב.

מעיגון לשחזור לשינוי

שיטות הטיפול מציעות מגוון של דרכים לשינוי תבניות התנהגותיות כמו:

•עיגון. יצירת קשר בין חוויה לתגובה באמצעות אחד החושים.

•הגדרה מחדש. יצירת שינוי תדמיתי במושג, בערך או בהתנהגות.

•שימוש בסיפורים סמלים, דימויים ומשלים כדי לתקשר עם העולם הפנימי הלא מודע ולהעביר לו מסרים חיוביים.

•שימוש במרכיבי החוויה החושית כדי ליצור שינויים בתגובה הרגשית.

•שיחזור זיכרונות תוך כדי עיגון.
 

המודל


- מנתח כל תבנית התנהגותית על פי מרכיבים של אמונות, ערכים, מחשבות, רגשות, זיכרונות, וחוויות ויוצר בניהם רצף של אירועים:

•טריגר או חוויה – קליטה דרך מערכת החושים: ראיה, שמיעה, תחישה וריח.

•עיבוד ופרשנות ותיכנות.

•תגובה – תבנית התנהגותית: מחשבה, רגש, עשייה . ה NLP מציע מגוון של דרכים לשינוי הרצף כדי ליצור תבנית התנהגותית חדשה.

עקרונות יסוד

•טיפוח הקבלה העצמית והסביבתית כבסיס לשינוי ולריפוי.

•חיזוק משאבים כדרך ליצירת תמיכה פנימית.

•יצירת רפור ככלי לבניית קשר של אמון וביטחון.

•הצטרפות והובלה.

•זיהוי מנגנון הקליטה החושי •יצירת קשר עם הלא-מודע כדי להיעזר בו לצורך ריפוי ושינוי •זיהוי מנגנוני הסינון של השפה: השמטות, עיוותים והכללות כדי להרחיב את אפשרויות הבחירה ולשנות את הפרשנות.

הנחות יסוד

•האדם הוא טוב ביסודו

•ההתנהגות אינה האדם. גם אם ההתנהגות מפריעה – המנגנון שמניע אותה הוא חיובי ומטרתו להשיג עבור האדם מירב ביטחון והנאה.

•כל חוויה מהווה בסיס ללמידה, צמיחה והתפתחות.

•קיימת שונות בדרך בה אנשים קולטים את העולם – על פי החוש הדומיננטי שלהם. שונות טבעית זו יכולה להוות רקע להבדלים בפרשנות ובתגובות. "אין מציאות, יש רק פרספקטיווה".

•לכל אדם יש את הידע והכלים לרפא את עצמו, לפתור את בעיותיו ולהגשים את החלומות שלו.

איך עובד הטיפול


תהליך טיפולי בדמיון מודרך ו - NLP – תהליך המורכב ממספר מפגשים, כל מפגש נימשך בין שעה לשעה וחצי. מספר המפגשים תלוי במטפל, במטופל ובאופי המטרה. ההנחיה תתקיים בישיבה או בשכיבה כאשר חלק מהתהליך יתקיים ברמות שונות של הרפייה. תהליך הנחייה מתחיל בשיחת הכירות שנועדה ליצור קשר של אמון ואוירה של ביטחון ובמהלכה מוגדרת מטרת התהליך. מטרה יעילה מוגדרת בלשון חיובית ומתמקדת במה שניתן להשפעה על ידי המטופל. במיפגשים הבאים יתרחש תהליך מובנה שבמהלכו תינתן הזדמנות לבחון את היתרונות ואת החסרונות של המצב הקיים, תיבחן מערכת האמונות וההרגלים המניעים ויוגדרו היכולות הפנימיות הקיימות והחסרות. התהליך יתקיים בשלשה ממדי זמן: שיחזור העבר על מנת להבין את שורשי הבעיה, לתת מקום לכל הרגשות שמתעוררים, לרפא ולטפל במצוקות שנשארו, התמקדות בהווה כדי לבנות אמונות והרגלים מקדמים והליכה אל העתיד כדי להפנים את השינוי ולתרגל אותו במצבים משתנים. התהליך מגיע אל סיומו כאשר המטופל/ת חושב/ת,מרגיש/ה וחווה שהוא/היא מימש/ה את המטרה שהגדיר/ה בתחילת התהליך.

מטרות שכיחות ושימושים אפשריים

טיפול במתחים, פחדים וכאבים

טיפול במיגוון של סימפטומים ומחלות.

ריפוי מטראומה.

שינוי הרגלים: הפסקת עישון, הרגלי אכילה, התמכרויות

שינוי מקצועי

טיפוח מערכות יחסים בריאות

טיפוח הביטחון והערך העצמי

פוריות, הריון ולידה

הריון, לידה ודמיון מודרך ו-NLP


תקופת ההריון וחווית הלידה מהווים הזדמנות למפגש קרוב ואמיתי של אישה עם עצמה. בתקופה זו צפות ועולות שאלות לגבי זהות אישית, דימוי עצמי, מיניות, יחסים בין אישיים, אמונות יסוד...ובמקביל עשוי להתעורר מגוון של רגשות סותרים: שימחה והתרגשות בצד פחד וחרדה.. אתגרים שכיחים: קבלת הגוף המשתנה, אמון בעצמי ובאחרים, אמונה וחשיבה חיובית, עמידה מול דמויות סמכותיות (רופאים למשל), מוכנות לקבלת עזרה ותמיכה, ביטוי צרכים אישיים, גמישות במצבים משתנים, ויתור על שליטה במצב של אי וודאות, הצבת גבולות אישיים, קבלה ואהבה עצמית, התמודדות עם פחד וכאב ועוד בזמן ההריון, תוזמן האישה לדמיין את חלום הלידה שלה, לבחון איזה כלים עומדים לרשותה כדי להגשים את החלום שלה ואיזה כלים חסרים לה. בתהליך ההכנה בדמיון מודרך ו – NLP תיפתח בפני האישה הזדמנות להעצים את מקורות הכוח שלה ולפתח כלים שחסרים לה, כדי להגשים את חלומה. תוך כדי התהליך האישה רוכשת כלים להרפייה, מפתחת תקשורת קרובה עם הגוף שלה ועם העובר ומטפחת חשיבה חיובית ואמונה בעצמה ובתהליך.

היחס לצירי הלידה

נשים רבות מביעות פחד מכאב הצירים לאור הסיפורים ששמעו מבנות משפחה וחברות או על רקע ניסיונן האישי. הדמיון המודרך וה – NLP מציעים דרכים יצירתיות לתת משמעות חדשה לכאב המיוחד של צירי לידה כך שיהפוך ממקור שלילי של מתח ופחד למקור חיובי של עוצמה והכוונה פנימית. בזמן הלידה, הדמיון המודרך מהווה כלי להרפייה ולהתמודדות עם הצירים. בנוסף, ניתן להשתמש בדמיון על מנת לטפל באתגרים שבדרך כמו: הריון עודף, צירים ללא פתיחה, מצוקה עוברית וכו'
דוגמאות למטרות נפוצות שעולות בקשר להריון ןללידה: רכישת כלים להתמודדות עם פחדים (מכאב, מאובדן, מחוסר שלימות, ממפגש עם בית חולים וכו'), טיפול בטראומות מן העבר, תיקון חוויות קודמות של לידה, חיבור אל הגוף, אל ההריון ואל העובר, טיפול בכאבים, מיחושים ומיגוון של סימנים פיסיולוגיים, חיזוק הדימוי העצמי, האמונה והביטחון העצמי...ועוד.

חשוב לציין שכאשר התהליך מתקיים בזמן ההריון – אזי יש לעיתים קרובות נטייה טבעית להגביל את שיחזור העבר, גם בגלל מגבלות הזמן וגם בגלל צרכי ההריון להתמקד ב"כאן ועכשיו" ולהימנע מתהליך שיכול לעורר סערה רגשית. במקרים כאלה התהליך יתמקד יותר בהווה בהתייחסות להריון וללידה והאישה תוזמן להעמיק את התהליך על פי בחירתה במועד אחר שיתאים לה.

אמונות יסוד והשפעתן על ההריון והלידה

אמונות היסוד של נשים באות לידי ביטוי ביחס שלהן אל גופן, אל ההריון ואל העובר, בתחושות היכולת והערך העצמי שלהן ובחלומות שלהן לגבי הלידה. "אישה יולדת כמו שהיא חיה" (7). בהנחה שאמונות ומחשבות נוטות להגשים את עצמן - אמונות יסוד אלה עשויות להשפיע על תהליך ההריון והלידה. להלן מספר דוגמאות לאמונות שכיחות שיש להן השפעה על ההריון והלידה: "גופי המתעגל מבטא את הפוריות והנשיות שלי." לעומת – " גופי המתעגל מבטא חוסר שליטה ואובדן החושניות" או - "אני אדם בעל יכולת". "אני יכולה ללדת", "אני סומכת על עצמי"... לעומת - "אני אדם חלש וחסר יכולת", "אני לא יכולה ללדת"..."אני לא סומכת על עצמי.." או – "העולם הוא מקום בטוח. יש בו שפע של אנשים טובים ולכן אני יכולה לסמוך על תמיכתם..." לעומת – "העולם אינו מקום בטוח. אנשים אינם טובים ולכן אין על מי לסמוך, או אני יכולה לסמוך רק על עצמי..." או – "אני ראויה לאהבה ולהערכה. מותר לי לבטא את הרצונות שלי, לבקש ולקבל תמיכה.. לעומת – אינני ראויה לאהבה, אין לי זכות להתבטא, לא מגיע לי לבקש ולקבל עזרה... הדמיון המודרך ו ה - NLP מהווים כלי עזר שבאמצעותם ניתן לפגוש עם אמונות היסוד לבחון את השפעתן, לשחרר אמונות מעכבות ולטפח אמונות מקדמות.

סיכום: שימוש בדמיון מודרך ו-NLP במהלך ההריון ובלידה

•טיפול בפחדים ובחרדות

•ריפוי טראומות מן העבר

•עיבוד ותיקון חוויות קודמות של לידה

•חיבור אל הגוף, אל ההריון ואל העובר

•טיפול בכאבים, מיחושים ובמגוון של תסמינים פיסיולוגיים

•חיזוק הדימוי העצמי, האמונה והביטחון העצמי

•טיפול במגוון של תופעות דוגמת: הריון עודף, ירידת מים ללא צירים, מצוקה עוברית, צירים ללא פתיחה ועוד

•תרגול והפנמה של מגוון שיטות הרפיה, התמודדות עם צירים וכלים לקידום הלידה

תיאור מקרים וטיפולים

כל השמות בדויים לצורך שמירה על סודיות


דוגמא מס' 1: טיפול בפחדים במהלך ההריון


שני פנתה אלי, לטיפול, בשבוע ה – 15 להריונה. ברקע: ההריון הקודם של שני הסתיים מוקדם בשבוע 28 עם לידת פג...היום הפגית שהייתה הנה ילדה בריאה ונורמלית אבל אז זה היה מאד טראומטי ושני חוששת מלידה מוקדמת גם בהריון הזה. חשוב לציין ששני מוגדרת מראש כ - "הריון בסיכון גבוה " מה שמחייב תשומת לב רפואית אינטנסיווית שמעצימה את הפחדים. שני הגיעה עם תסריט שלילי מפורט, מתח מצטבר ודמעות בעיניים.

תהליך הטיפול של שני כלל תרגול מגוון שיטות הרפייה לשימוש יומיומי, חזרה אל העבר, אל ההריון הקודם, שיחה עם הפג שנולד מוקדם כדי לקבל ממנו עיצה לדרך, מפגש עם שני בזמן עבר על מנת לשחרר אשמה ולסלוח, שיחה עם הגוף ועם העובר בזמן הווה כדי להבין טוב יותר מהם הצרכים המיוחדים של הגוף ושל העובר בהריון הנוכחי, יצירת דימויים להמשך ההריון הנוכחי עד לסיומו כאשר העובר בשל ללידה, בחוויה חיובית של לידה.

הפגישות עם שני נמשכו במהלך ההריון כמעט עד לחודש התשיעי כאשר בשבועות הראשונים נפגשנו אחת לשבוע וככל שההריון התקדם ריווחנו את המפגשים. בפגישה הראשונה הסברתי לשני איך השיטה עובדת. הבהרתי לה שיש לה בחירה מליאה במשך כל זמן הטיפול לגבי כל מה שקורה ולכן היא לא צריכה לחשוש שיקרה משהו שאינה מוכנה לו...או שתחשוף משהו שלא מתאים לה. המידע הזה מאד הרגיע אותה מאחר שאחד הפחדים שלה היה לאבד שליטה.

על רקע זה אמרתי לה גם שהיא יכולה לבחור ולהישאר בעיניים פקוחות או לעצום אותן רק כשזה יתאים לה. הנחיתי אותה להרפייה באמצעות נשימות. הזמנתי אותה לקחת את תשומת ליבה אל הגוף שלה ולשאול אותו מה הוא מבקש ממנה עכשיו. ההנחה שלי היא שהגוף חכם והוא יודע הכי טוב למה הוא זקוק. צריך רק להקשיב לו. ערכנו שיחה בהרפייה. זו שיחה שמתקיימת כאשר המודעות והביקורת השכלית פעילים ברמה נמוכה יותר וכך ניפתחת הזדמנות לתכנים מהלא מודע ומן הדמיון לבוא לידי ביטוי. הגוף של שני "ביקש" מנוחה והרפייה באמצעות מים. שני דמיינה את מהלך השבוע העתיד לבוא באופן שבו היא עובדת רק חצי מן השעות שהיא רגילה, ומאפשרת לעצמה מנוחה בצהרים. בנוסף,כל יום, לפני השינה שני דמיינה את עצמה באמבטיה חמימה עם שמנים שהיא אוהבת ותוך כדי ההתרגעות במים היא דמיינה את הגוף שלה נירגע ומתחזק. שני הבינה בפגישה הזו שהיא צריכה להאט את קצב העבודה שלה וגם לאפשר לעצמה להרפות את גופה במים.

בפגישה זו שני עדיין לא הייתה מוכנה "לפגוש" את העובר שלה...עדיין הגנה על עצמה מהתקשרות אתו...

במהלך הפגישות הבאות שני יצרה בהדרגה תסריט חדש להריון וללידה שלה. בכל שבוע היא יצרה את הסרט של השבוע שעתיד לבוא. התסריט כלל מידי שבוע פרטים שונים ומגוונים מתוך סרט החיים שלה. במהלך הפגישות צפו נושאים שונים שמהווים מקור מתח בחיים של שני. היחסים שלה עם ההורים שלה...הזוגיות שלה...הביקורת העצמית שלה...בחלק מן המפגשים שני ניהלה שיחות דמיונית עם בן זוגה ועם הוריה כהכנה לשיחה שאותה יזמה אחר כך במציאות ככלי לשיתוף והעמקת התמיכה. כל השיחות היו "שיחות בהרפייה" שבהן שני יכלה להרשות לעצמה להתבטא באופן מלא וחופשי והביאה גם את החלקים הפחות מודעים שלה לידי ביטוי.

בשלב שבו העמיק ביטחונה של שני היא נפתחה לאפשרות לחזור לזמן עבר לתקופת הלידה המוקדמת, תקופה שהייתה מלווה במתח וכאב. שני נשאה אתה רגשי אשמה כלפי ילדתה הבכורה על לידתה טרם זמנה , רגשי אשמה שהחלישו את האימהות שלה והכבידו עליה. בתהליך של חזרה לעבר, שני סלחה לעצמה וגם הבינה מילדתה הבכורה איזה מתנות היא קיבלה בזכות החוויה שעברה.

ככל שההריון התקדם נפתחה שני גם לאפשרות להתבונן בעובר שלה ולשוחח איתו "שיחה בהרפייה" תקשורת זו עם העובר עזרה לשני להירגע וטיפחה את האמון שלה בעצמה ובעובר שלה.

לקראת סוף ההריון החלה שני לדמיין את הלידה שלה כאשר העובר כבר גדול ומוכן להיוולד...

סיכום: שני ילדה במזל טוב בשבוע 37. ההריון שלה שהיה רצוף אתגרים מתחילתו גם על רקע חווית ההריון הראשון וגם על רקע ליווי צמוד מאד של רופאים. למרות זאת שני בחרה להימנע מליפול למלכודת של הפחדים...היא נעזרה בדמיון המודרך וב – NLP כדי להרגיע את עצמה ולטפח את האמונה והביטחון העצמי. בנוסף שני העמיקה את המודעות שלה ביחס למיגון גורמי המתח בחייה ורחשה כלים לטפל בהם.

דוגמא מס' 2: ריפוי חווית לידה טראומטית כהכנה ללידה חוזרת


מיכל הגיעה אלי בשבוע 36 להריונה עם דמעות בעיניים. ברקע, לידה ראשונה שהסתיימה בניתוח קיסרי בגלל מצוקה עוברית. (התינוק נולד בסופו של דבר בריא ושלם). מיכל נשאה אתה תחושות של אשמה וכעס ביחס ללידה הקודמת ופחד משתק לשחזר את החוויה בלידה הקרובה. מיכל סיפרה גם שכבר זמן רב היא רוצה "להגיע לטיפול" אבל הפחד "לגעת" בנושא הלידה גרם לה לדחות את המפגש איתי עד לרגע האחרון... העבודה עם מיכל כללה ארבעה מפגשים בדמיון מודרך ו – NLP : 1.שיחזור חווית הלידה, מפגש עם מיכל מהלידה הראשונה, שיתוף ושחרור רגשי (בלבול, פחד, בדידות, ייאוש...), שיחה שהביאה גם לתובנות לגבי הדברים שמיכל הייתה צריכה בלידה ולא קיבלה (תקשורת עם הצוות ועם בן הזוג, עידוד, מגע, הקשבה...מידע לגבי מה שקורה ..) וגם לקבלה של מיכל את עצמה יחד עם כל הרגשות שחוותה. בסוף השיחה מיכל הייתה מוכנה לקבל את הלידה שהייתה ולסלוח לעצמה תוך הבנה שהיא נהגה באופן הטוב ביותר שיכלה בנסיבות שהיו. 2. חיזוק משאבים פנימיים. מיכל העידה על עצמה שיש לה קושי להתבטא מול דמויות סמכותיות. בלידה הקודמת הקושי הזה מנע ממנה לבטא את צרכיה מול אנשי הצוות הרפואי. קושי זה גרם לה לתסכול רב ולחוסר אמון. במפגש הזה מיכל התחברה בהרפייה לחוויות מן העבר בהם הייתה לה התנסות חיובית של ביטוי עצמי במצבים מאתגרים. השתמשנו בשיטת העיגון כדי להעצים את יכולתה להתבטא. בהמשך מיכל דמיינה את עצמה משתמשת ביכולות שלה גם בזמן עתיד. היא תרגלה ביטוי עצמי ותקשורת גלויה עם אנשי הצוות הרפואי בזמן הלידה העתידית. 3. שיחה עם בן הזוג. במפגש הראשון עלתה אכזבה לגבי התמיכה שקיבלה מיכל מבן זוגה. במפגש זה יצרה מיכל "אלבום תמונות חדש" ללידה הראשונה. היא ניהלה שיחה עם בן זוגה במהלכה שיתפה אותו בדרך שבה היא זקוקה לתמיכה: נוכחות, מגע, עידוד מלולי, אחריות לגבי תקשורת עם הצוות, מעורבות במה שקורה. שיחה זו היוותה בסיס לשיחה אמיתית שניהלה מיכל עם בן זוגה פנים ל פנים. שיחה שתרמה רבות לשיתוף פעולה וקירבה בין בני הזוג. 4. שיחה עם העובר ודימוי הלידה. מיכל הגיעה למפגש הזה בטוחה יותר בעצמה. במהלך המפגש היא יצרה קשר עם העובר שלה ושיתפה אותו ברגשותיה. וגם ביקשה ממנו עיצה ללידה הבאה. העובר הציע לה לסמוך...עליו ועל עצמה ולזכור גם שהלידה היא תהליך משותף של שניהם ובכל מצב שעולה שאלה היא יכולה להתחבר אליו ולבדוק איך הוא מרגיש...
בהמשך מיכל לקחה את עצמה בדמיונה את הלידה העתידית. היא דמיינה את עצמה משתמשת בכל הכלים והיכולות שלה כדי ללדת...בדמיונה ראתה עצמה בזמן הצירים לבושה בבגדים שלה...מתנועעת בחופשיות...בן זוגה נימצא איתה קשוב, מחבק, מעודד, היא דמיינה את החדר עם אורות נמוכים...שקט...ביטחון...היא דמיינה את העובר שלה מרגיש טוב...מתקדם בתעלת הלידה...את צוואר הרחם הנפתח בהדרגה עם כל ציר...ואת הרגע המופלא של הלידה שבו התינוק הנולד מונח סוף סוף על חזה.

דוגמא מס' 3: טיפול במצוקה עוברית במהלך לידה


מאיה הייתה בעיצומו של תהליך לידה טבעית כאשר בשלב כלשהו הראה המוניטור ירידות חדות בדופק העוברי. המיילדת שנבהלה הזעיקה רופא ומיילדת נוספת. בחדר השתרר מתח רב. הועלתה אפשרות לזרז את הלידה באמצעות פיטוצין ואפילו נשמע איום של ניתוח קיסרי...

שינויי תנוחה הביאו להטבה מסוימת, אבל מאיה התבקשה להישאר צמודה למוניטור עד להודעה חדשה.

הנחיתי את מאיה להרפייה באמצעות נשימות ובתוספת צבע סגול על פי בחירתה. תוך כדי הרפייה מאיה ניהלה שיחה עם העובר שלה ושאלה אותו מה הוא מבקש ממנה. העובר ביקש ממאיה לשמור על קשר איתו, לנשום אליו ולסמוך עליו. תוך כדי תהליך ההרפייה והשיחה שבאה בעקבותיו, חל שיפור משמעותי בדופק העוברי כפי שזה בא לידי ביטוי במוניטור.

מאיה נשארה מחוברת אל המוניטור עד ללידה ואולם לא היה שום אילוץ להתערב בלידה. מידי פעם נרשמו ירידות דופק נוספות שבעקבותיהן מאיה הונחתה להרפייה וליצירת קשר עם העובר. השימוש בדמיון המודרך נתן למאיה תחושה של ביטחון ורגיעה והעצים את אמונתה בעצמה ובתהליך הלידה.

לאתר של חגית ספנסר
שלחו מייל לחגית ספנסר

 צרו קשר בטלפון: 052-8916931
*כתבה, ערכה וטיפלה: חגית ספנסר, M.Sc., מטפלת, מנחה ודולה. נשואה ואמא ל – 4 ילדים. בעלת ניסיון של 12 שנה במגוון של שיטות טיפול מתחום הגוף והנפש. בוגרת "מכון רטר" לדמיון מודרך ן –NLP. בעלת "בית אלה". בית לתהליכי טיפול, שינוי וצמיחה. מומחית לטיפול, ליווי והנחייה של נשים בהריון ובלידה, מדריכת הכנה ללידה ודולה.

מקורות סיפרות וספרים מומלצים:
1.אולמן א. מ' , למברו פ. ט' (1996) היפנוזה עצמית. כרטא, ירושלים.
2. אליצור ד"ר ב. (1988) הרפייה עצמית. אור-עם.
3. בנדלר ר. לגלות את הכוח הטמון במוח ולהשתמש בו לשם שינוי. (2001) נורד.
4. בראדשו ג'. השיבה אל הילדות. (2005) מטר.
5. גראהם ה. השימוש בדמיון מודרך. (1998) אור-עם.
6. מרפי ד"ר ג'. כוחו של התת מודע. (2000) אור-עם.
7. נורת'רופ ד"ר כ. גופה של אישה תבונתה של אישה הדרך לבריאות גופנית ורגשית. (2000) אור-עם.
8. פאנינג פ. דמיון מודרך לצורך שינוי (1995) אור-עם.
9. צור ע. להיות פרפר , כוחו המרפא של הדמיון. (2003) מודן.
10. רוזן ס. קולו של מילטון אריקסון 2001) נורד
11. רטר ד. א. תקשורת עם התת מודע, ספר ללימוד דמיון מודרך ו – NLP (1998) דפנה ואמיר רטר.

דמיון מודרך כתומך בהריון ובלידה – חומר קריאה נוסף
היפנוזה כתומכת בלידה

לאתר של מכון רטר
למאמר על הפנוזה כתומכת בלידה
   

 


כל הזכויות שמורות © לאתר אמנות התמיכה בלידה | תנאי שימוש | אינדקס לידה | הכנה ללידה | שיווק באינטרנט | צור קשר | הצהרת פרטיות